© ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή οποιωνδήποτε στοιχείων ή σημείων του e-περιοδικού μας, χωρίς γραπτή άδεια του υπεύθυνου π. Παναγιώτη Καποδίστρια (pakapodistrias@gmail.com), καθώς αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία, προστατευόμενη από τον νόμο 2121/1993 και την Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης, κυρωμένη από τον νόμο 100/1975.

Α Ν Α Γ Ν Ω Σ Τ Η Ρ Ι Ο

Σάββατο, 8 Μαρτίου 2014

ΡΕΣΙΤΑΛ ΠΙΑΝΟΥ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΧΡΗΣΤΑΚΗ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ATHENAEUM

ΜΕ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΚΡΟΑΤΗ γράφει η ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ


Ένα ρεσιτάλ πιάνου σπάνιας αισθητικής απόδοσης είχαμε την τύχη να απολαύσουμε στις 27-2-2014 στον καλαίσθητο χώρο του Διεθνούς Καλλιτεχνικού Κέντρου Athenaeum, υπό την αιγίδα των Διεθνών Σωματείων Gina Bachauer και CV. Alkan- PJG. Zimmerman από τον  νεαρό- μόλις 23 ετών- πολλά υποσχόμενο πιανίστα, Ανδρέα Χρηστάκη.

Ο Χρηστάκης, από τους πιο προικισμένους της γενιάς του, μας κατέκτησε αμέσως με την μουσικότητα και τη σίγουρη τεχνική του αλλά και με την αμεσότητα του παιξίματός του και το καλό του γούστο. Γούστο, που φάνηκε στην επιλογή ενός δύσκολου και ωραίου προγράμματος την επιμέλεια του οποίου είχε ο Κ. Καράμπελας Σγούρδας, ο οποίος και το προλόγισε.

Πολλές φορές αναρωτηθήκαμε γιατί δεν ακούμε από τους πιανίστες μας έργα των Alessandro και Domenico Scarlatti; Η απάντηση απλή: γιατί είναι απαιτητικά. Έχοντας στη μνήμη μας την αξεπέραστη ερμηνεία του Vladimir Horowitz ήμασταν κάπως επιφυλακτικοί ως προς το αποτέλεσμα. Να όμως που έρχεται ένας νέος πιανίστας να αναμετρηθεί με την άκρως δεξιοτεχνική γραφή των δύο συνθετών, να ανατρέψει τις επιφυλάξεις μας  και να μας προσφέρει τη μαγεία της μουσικής τους.

Το πρώτο κομμάτι που ακούσαμε Toccata Nona σε σολ ελάσσονα, είναι του Ιταλού συνθέτη Μπαρόκ μουσικής, Alessandro Scarlatti [1660-1725], διάσημου για τις όπερες και τις θρησκευτικές καντάτες του. Φέρεται ως ιδρυτής της Ναπολιτάνικης Σχολής. Γεννήθηκε στο Παλέρμο, τμήμα τού τότε Βασιλείου της Σικελίας. Η μουσική του θεωρείται σύνδεσμος ανάμεσα στο πρώιμο μπαρόκ του 17ου αιώνος και στην κλασική σχολή του 18ου. Πατέρας δέκα παιδιών εκ των οποίων  δύο γιοι του ακολούθησαν την τέχνη του. Με εντυπωσιακή δακτυλική κυριαρχία, με ακρίβεια και με οπερατική ρητορική δύναμη -σημαντικό στοιχείο του συνθέτη-ο νεαρός πιανίστας απέδωσε την σπάνια παιζόμενη δεξιοτεχνική αυτή σονάτα.

Ο Domenico Scarlatti [1685-1757], είναι το 6ο παιδί του Alessandro. Γεννήθηκε στη Νάπολη την ίδια χρονιά [1685] με τον J.S. Bach και τον G.F. Handel. Ο μεγαλύτερος αδελφός του, Pietro Filippo, ήταν επίσης μουσικός. Ο Domenico, πέρασε τον περισσότερο χρόνο της ζωής του στην αυλή των Πορτογάλων και Ισπανών Βασιλέων. Συνθέτης μπαρόκ μουσικής, επηρέασε  την εξέλιξη της κλασικής μουσικής. Συνέθεσε μεγάλη ποικιλία από μουσικές φόρμες. Σήμερα είναι γνωστός για τις περίφημες 555  Σονάτες του, αδημοσίευτες κατά τη διάρκεια της ζωής του. Άρχισαν να έρχονται στο φως δύο αιώνες αργότερα και αποτελούνται από ένα μόνο μέρος. Τον θαύμαζαν μεγάλοι συνθέτες, ανάμεσά τους ο F. Chopin, ο J. Brahms  και ο Bela Bartok.  Εμείς ακούσαμε τη Σονάτα σε φα ελάσσονα K 466/L 118, ερμηνευμένη με ευαισθησία και με ιδιαίτερα χρωματισμένο ρομαντισμό, αλλά πάντα μέσα στο πνεύμα και στο ύφος της εποχής μπαρόκ του συνθέτη.

Εκείνο που μας εξέπληξε ήταν η αυτοπεποίθηση και η συγκέντρωση που επέδειξε ο πιανίστας στην ανάγνωση της μεγάλης σύνθεσης του JS. Bach [1685-1750] Chaconne σε ρε ελάσσονα, [BWW1004], BV B24,σε μεταγραφή F. Busoni [1866-1924]. Πρόσεξε την κάθε λεπτομέρεια  της αρχιτεκτονικής δομής της φόρμας [Chaconne], υπογράμμισε με συνέπεια τα επί μέρους τμήματα του έργου [παραλλαγές-μεταμορφώσεις του θέματος] και μέσα από βαθιά συγκίνηση μας αποκάλυψε τα υπέροχα ηχοχρώματα και τις διαβαθμίσεις της σπάνιας ηχητικής δυναμικής του Μεγάλου Κάντορα.

Μετά το διάλειμμα η μαγεία του J. S. Bach συνεχίστηκε με την Παρτίτα αρ. 6, σε μι ελάσσονα,  BV830 ,  Toccata, Allemanda, Corrente, Air, SarabanteTempo di Gavotte, Gigue. Εδώ, ο ξεχωριστός χαρακτήρας κάθε χορού της Παρτίτας  αποδόθηκε θαυμαστά, με ρυθμικές αντιθέσεις και λεπτή ανάπτυξη των θεμάτων μπαρόκ που φαίνεται να ταιριάζουν ιδιαίτερα στο νεαρό καλλιτέχνη.

Την πλούσια σε χρωματικές εναλλαγές αρμονία του έργου Melancolie του F. Poulenc, αποκάλυψε με την ερμηνεία του ο πιανίστας και ανέδειξε τις μελωδικές γραμμές που δεσπόζουν στο έργο του.

 Στη Σονάτα αρ. 8, σε λα ελάσσονα,  KV 319/300d   του  W. A Mozart, έργο στο οποίο ο συνθέτης διοχετεύει όλη τη συναισθηματική φόρτιση, την δημιουργημένη από τον απρόσμενο χαμό της Μητέρας του, ο πιανίστας, εισχώρησε με ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια και πέτυχε να αναδείξει  τόσο τη σφοδρή δραματικότητα των εξωτερικών μερών του έργου [Allegro maestoso και Presto] όσο και τη στοχαστική μελαγχολία του δευτέρου μέρους  [Andante cantabile con espressione]. 

Εκτός προγράμματος, ο νεαρός καλλιτέχνης, μας χάρισε από τον πιανιστικό κύκλο «Οι εποχές» του Piotr Ilyich Tchaikovsky, τον Δεκέμβρη. Η μπαλετική διάθεση του κομματιού αλλά και ο αισιόδοξος χαρακτήρας του έργου βρήκαν την τέλεια εκφραστική μορφή τους και αποτέλεσαν το ιδανικό επιστέγασμα του εξαιρετικού αυτού Ρεσιτάλ. 

1 σχόλιο:

Konstantinos είπε...

Χαιρομαι τα γραφτα της κ, Μαριας Κοτοπουλη, γιατι μεσα απο αυτα μπορει κανεις να βρει τα σημεια εκεινα που τον συντροφευουν στον υπολοιπο χρονο της ζωης του. Ναναι καλα...Την ευχαριστουμε για την προσφορα της. π. κ.

Related Posts with Thumbnails

Google+ Followers

Follow by Email