© ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή οποιωνδήποτε στοιχείων ή σημείων του e-περιοδικού μας, χωρίς γραπτή άδεια του υπεύθυνου π. Παναγιώτη Καποδίστρια (pakapodistrias@gmail.com), καθώς αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία, προστατευόμενη από τον νόμο 2121/1993 και την Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης, κυρωμένη από τον νόμο 100/1975.

Α Ν Α Γ Ν Ω Σ Τ Η Ρ Ι Ο

Δευτέρα, 27 Μαΐου 2013

«Και ο Άη Γιώργης έψαχνε για ένα κλωνί σταφίδα»

Γράφει ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΦΛΕΜΟΤΟΜΟΣ


Δανείζομαι σαν τίτλο για το σημερινό κείμενό μου έναν πολύ αγαπημένο μου στίχο από το ποίημα «Δικαιοσύνη» της Λούλας Βάλβη – Μυλωνά για να κάνω αυτό που οφείλεται και να ξυπνήσω την ντροπή σε όλους μας, «μπρος στην δικαιοσύνη του», όπως η ίδια γράφει στο τέλος του δημιουργήματός της.

   Πρόκειται, όπως όλοι έχετε ήδη διαβάσει, για το περιεκτικό: «και ο Αη Γιώργης έψαχνε για ένα κλωνί σταφίδα», που μπορεί να γράφτηκε για ορισμένο σκοπό και ν’ αφορά συγκεκριμένα γεγονότα και σημαντικές καταστάσεις της ιστορίας μας, αλλά, σαν γνήσια και σημαντική ποίηση, μπορεί να έχει και άλλες ερμηνείες και μπορεί να προσαρμοστεί σε πολλές και ποικίλες καταστάσεις.

   Όπως και να είναι, όμως, έχει σαν σημείο αναφοράς την προσεισμική σκοντράδα (ενορία) του Αγίου Γεωργίου του Πετρούτσου, γειτονιά, τότε, της ποιήτριας και εκεί διαδραματίζεται. Τον δανειζόμαστε, λοιπόν, για να εξηγήσουμε πολλά στους πιο νέους και να δικαιώσουμε, μια και για «Δικαιοσύνη» μιλά η ποιήτρια, τους παλιότερους, αυτούς που πρόλαβαν έναν λαμπρό πολιτισμό και ποικιλότροπα και σε μια κυριολεκτικά στιγμή τον είδαν να χάνεται. Και αυτό επειδή την Κυριακή 19 Μαΐου, όταν αναβίωσε η Γκιόστρα του Αγίου Γεωργίου, με πρωτοβουλία της αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας “Giostra di Zante”,  στην παλιά της γειτονιά, πολλοί με ρώτησαν γιατί είπα πως η εκκλησία αυτή, ένα αληθινό στολίδι της «Όξω Μερίας», δεν γκρεμίστηκε από τον σεισμό του Αυγούστου του 1953, δεν κάηκε από την φωτιά, που τον ακολούθησε, αλλά εξαφανίσθηκε από προσώπου γης από την ανθρώπινη αδιαφορία και αδηφαγία.

   Ο Άγιος Γεώργιος του Πετρούτσου, λοιπόν, δεν ήταν θύμα της διπλής θεομηνίας, που στιγμάτισε και δίχασε την ιστορία της Ζακύνθου, αλλά γκρεμίστηκε από άσχετους και απαίδευτους, για να μας στερήσει την καταγωγή μας και να μας αποκόψει από τις ρίζες μας.

   Σαν απόδειξη και επιβεβαίωση γι’ αυτό καταφεύγω, όπως πολλές φορές κάνω σε παρόμοιες περιπτώσεις, στο πολύτιμο βιβλίο του αξέχαστου και χαλκέντερου ιστοριοδίφη μας Ντίνου Κονόμου, «Εκκλησίες και Μοναστήρια στη Ζάκυνθο» και από αυτό, από την αναφορά του στην πολύπαθη ιερή στέγη της πάλαι ποτέ πόλης της Ζακύνθου, αντιγράφω: «Αν και πληγωμένη τον Αύγουστο του 1953 η εκκλησία είχε μείνει όρθια. Η θαυμάσια πρόσοψη, με το εντειχισμένο παλιό ανάγλυφο, ήταν απείραχτη από το σεισμό. Ακόμα και τα κεραμίδια της στέγης είχαν μείνει στη θέση τους! Θα μπορούσε λοιπόν η όμορφη και ιστορική εκκλησία να σωθεί και ν’ αναστηλωθεί ως αρχιτεκτονικό μνημείο της περασμένης Ζακύνθου. Μολοντούτο αγωνίστηκαν ολόκληρα συνεργεία επί εβδομάδες, ρίχνοντας άφθονο δυναμίτη, για να την γκρεμίσουν!».

   Να, γιατί από τις τόσες εκκλησίες, που είχε πριν την καταστροφή η πόλη και σήμερα είναι σπίτια και μαγαζιά στα οικόπεδά τους, μόνο στον Άγιο Γιώργη ακούνε απειλητικά ποδοβολητά οι νεότεροι κάτοικοι και μόνο εκεί αφουγκράζονται τον Τροπαιοφόρο να διεκδικεί τον χώρο του. Είναι η εκδίκηση για την εξαφάνιση και την ισοπέδωση ενός πολιτισμού και μιας ιστορίας, η υπενθύμιση για τα σφάλματα και τις αδικίες μας, η υπογράμμιση των ευθυνών μας.

   Η προσπετίβα (τέμπλο) του πολύαθλου, σαν τον Οικοδεσπότη του, αυτού ναού ευτυχώς σώθηκε και σήμερα στολίζει την μετασεισμική και συρρικνωμένη – άλλο έγκλημα και αυτό! – κεντρική εκκλησία της Ανάληψης, η οποία, παρά το τεράστιο προαύλιό της την εποχή της ακμής της, ασφυκτιά στις μέρες μας μέσα στην αναίδεια της απαίδευτης ευμάρειάς μας. Εκεί υπάρχει και μέρος της περίφημης σύνθεσης του μεγάλου ζωγράφου και σατιρικού ποιητή Νικολάου Κουτούζη με θέμα της το Πάθος του Χριστού. Αυτό που δεν χώρεσε στην μικρογραφία του σήμερα, στεγάζεται στο νέο μας Μουσείο. Έτσι το έργο της πάνω ζώνης του τέμπλου διασπάστηκε και μαζί του διχάστηκε και η ιστορία μας.

   Η καθέδρα με την ασημοντυμένη εικόνα του έφιππου Μεγαλομάρτυρα ξενοδοχείται στο ναό του τετραήμερου φίλου του Χριστού Λαζάρου. Εφαρμογή δηλαδή και εδώ του γνωστού, για το ζακυνθινό μέλος του τροπαρίου «διεμερίσαντο τα ιμάτιά μου…» της Μεγάλης Πέμπτης ή -αν το θέλετε πιο λαϊκά- «αλλού ο παπάς κι αλλού τα ράσα του». Την στιγμή μάλιστα που θριαμβολογούμε επειδή σώσαμε το «Ναυάγιο» του «Παναγιώτη»!

   Να, γιατί ο «ελευθερωτής των αιχμαλώτων» ψάχνει για «ένα κλωνί σταφίδα». Να, γιατί τριγυρίζει έφιππος τα βράδια στην σκιά του ναού του!

   Ευτυχώς, που την Κυριακή 19 Μαΐου, μέσα στο αναστάσιμο κλίμα των ημερών, ο παπά Πέτρος Μαρούδας, εφημέριος της ενορίας, έψαλε ξανά το απολυτίκιο του Αγίου και το παρηγορητικό «Χριστός Ανέστη» στην θέση εκείνη, όταν η Γκιόστρα τ’ Άι-Γιωργιού αναβίωσε και ξανάγινε το πανηγύρι του.

   Ευτυχώς, που ξανακούστηκαν τα ποδοβολητά των αλόγων στον τόπο που αιώνες ακούγονταν.

   Παρηγορούν ίσως τον καλπασμό της διαμαρτυρίας του Μεγαλομάρτυρα. Δείχνουν συνέχεια και υπευθυνότητα.


   Ας τα ξανακούσουμε και του χρόνου.


Το δεύτερο ψηφιακό e-book στη Ζάκυνθο κυκλοφορεί!!!

Της Κατερίνας Δεμέτη


Την περσινή χρονιά είχαμε διατυπώσει σε σχετικό δημοσίευμα ότι, όταν η οικονομική δυσχέρεια οδηγεί στην πρωτοπορία, οφείλουμε να το επισημαίνουμε, αναφορικά με την πρωτοβουλία του π. Παναγιώτη Καποδίστρια, δημιουργού και ψυχής του Κέντρου Λόγου Μπανάτου «ΑΛΗΘΩΣ»,  να συνθέσει το πρώτο ψηφιακό βιβλίο που κυκλοφόρησε στο νησί μας. 

Φέτος, που τα πράγματα στον οικονομικό τομέα ούτε έχουν καλυτερέψει, αλλά ούτε και διαφαίνεται  άμεσα να δούμε φως, και κοιτάμε το link του δεύτερου ψηφιακού βιβλίου, που είναι καρπός της δεύτερης ετήσιας δράσης του «ΑΛΗΘΩΣ» (http://www.nyxthimeron.com/2013/05/2-2012-13-on-line.html), πήραμε απόφαση να αλλάξουμε φακό εστίασης. 

Δεν θα μιλήσουμε λοιπόν για ένδεια οικονομικών πόρων, αφού το ψηφιακό προϊόν είναι πανεύκολο για όποιον θέλει να προχωρήσει στην εκτύπωσή του, αλλά θα μιλήσουμε για τα πλεονεκτήματα των 122 σελίδων του περιεχομένου του. 

Κατ’ αρχήν, κρίνοντας από τους 1000 και πλέον αναγνώστες του  πρώτου, θα μιλήσουμε για την άμεση πρόσβαση, από όπου υπάρχει σύνδεση με το διαδίκτυο, στην ποικίλη ύλη του, που προέρχεται από το χώρο της Θεολογίας, της Λαογραφίας, της Τέχνης, της Δημοσιογραφίας, της Λογοτεχνίας, της Οικολογίας, της Μουσικής-Μουσικολογίας, της Ιεραποστολής κ.λπ., και στην ευκολία της πρόσβασης σε αυτήν, χωρίς να χρειάζεται να φορτωνόμαστε με περιττό βάρος προκειμένου να την προσπελάσουμε. 

Κατά δεύτερον και αυτό είναι το σημαντικότερο, κατά τη γνώμη μας, είναι η μεταστροφή της δημιουργικής έκφρασης σε άλλο μονοπάτι, χωρίς μεσάζοντες, χωρίς χορηγούς, μόνο με την αγάπη και το πάθος για την προαγωγή πολιτισμού. 

Άλλωστε, το να ζούμε στην ψηφιακή εποχή δεν σημαίνει μόνο το ηλεκτρονικό φακέλωμα όλων των προσωπικών μας δεδομένων, σημαίνει ότι μπορούμε να υψώσουμε ψηφιακά τείχη, στην κάθε λογής παγκοσμιοποιημένη ισοπέδωση που μας προετοιμάζουν. 

Το φετινό e-book του π. Παναγιώτη, σε συνέχεια του περσινού πρώτου, είναι ένα είδος πολιορκητικού κριού, η απάντηση σε όλες τις αρνήσεις για οικονομική ενίσχυση πολιτιστικών φορέων, μουσείων, συλλόγων, που υπάρχουν και παράγουν πολιτισμό και που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. 

Γιατί ο πολιτισμός και η τέχνη δεν χρειάζονται αίθουσες δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, μπορούν σαν το κρυφό σχολειό να σπάσουν τα τείχη και μέσα από την ταπεινή εκκλησία της Παναγούλας του Μπανάτου να φτάσουν στα πέρατα του κόσμου. 

Απόδειξη το δεύτερο ψηφιακό e-book στη Ζάκυνθο που μόλις κυκλοφόρησε! Καλοτάξιδο!

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ e-αληθώς 

  1. ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ / Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου Παναγιώτης Καποδίστριας – Εκπαιδευτικός, Ποιητής, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος Ι. Μητροπόλεως Ζακύνθου: Ορθόδοξος Μοναχισμός και Φυσικό Περιβάλλον(30.8.2012). Σελίδα 5.
  2. ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ / Διονύσης Φλεμοτόμος – Εκπαιδευτικός, Λογοτέχνης: «Ομιλίες»: Ένα θέατρο για δρόμους και πλατείες(29.9.2012). Σελίδα 14.
  3. α) ΤΕΧΝΗ / Κατερίνα Δεμέτη – Αρχαιολόγος, Διευθύντρια Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων: Το Σαράντα στη ζακυνθινή Τέχνη. Σελίδα 24. β) ΜΟΥΣΙΚΗ – ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ / Διονύσης Μπουκουβάλας – Συνθέτης, Εκπαιδευτικός: Ο Μουσουργός Αλέκος Ξένος, ως μουσικός της Εθνικής Αντίστασης. Σελίδα 51, (28.10.2012).
  4. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ / Γιώργος Γεωργιάδης – Δημοσιογράφος, πολεμικός ανταποκριτής: Τριάντα χρόνια πολεμικές ανταποκρίσεις(24 Νοεμβρίου 2012). Σελίδα 53.
  5. ΘΕΟΛΟΓΙΑ: Μητροπολίτης Ζακύνθου Διονύσιος Δ΄: Χριστούγεννα και Βία (23.12.2012). Σελίδα 60.
  6. ΜΟΥΣΙΚΗ – ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ / Νίκος Γράψας – Συνθέτης, Εκπαιδευτικός: Σιγανά και ταπεινά άσματα του Αιγαίου (20.1.2013). Σελίδα 64.
  7. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ/ Annamaria Rita Troia Kalofonos – Φιλόλογος: Ugo Foscolo, ο ακούσιος φιλόσοφος, (24.2.2013). Σελίδα 75. [Χαιρετισμός Πρέσβη της Ελλάδας στη Ρώμη κ. Μιχαήλ Καμπάνη (σελ. 70), Χαιρετισμός Καθηγητή κ. Γιώργου Κεντρωτή – Προέδρου του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου (σελ. 72) και Χαιρετισμός κ.Νίκου Λαλώτη – Προέδρου Πολιτιστικού Συλλόγου «Ούγος Φώσκολος» (σελ. 73)].
  8. ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ / Επίσκοπος Μοζαμβίκης Ιωάννης: Ιεραποστολικά βήματα στη Μοζαμβίκη. Παρελθόν και μέλλον (13.4.2013). Σελίδα 84. [Προσφώνημα Μητροπολίτου Ζακύνθου κ. Διονυσίου Δ΄ (σελ. 85)].
  9. ΘΕΟΛΟΓΙΑ /  Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου Παναγιώτης Καποδίστριας – Εκπαιδευτικός, Ποιητής, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος Ι. Μητροπόλεως Ζακύνθου: Προσβάσεις στο Μυστήριο των Αγίων Παθών (29.4.2013). Σελίδα 98.
  10. Φωτογραφικό Παράρτημα – στιγμιότυπα απ’ όλες τις Συνάξεις τού ΑΛΗΘΩΣ. Σελίδα 101.
Related Posts with Thumbnails

Follow by Email