© ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή οποιωνδήποτε στοιχείων ή σημείων του e-περιοδικού μας, χωρίς γραπτή άδεια του υπεύθυνου π. Παναγιώτη Καποδίστρια (pakapodistrias@gmail.com), καθώς αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία, προστατευόμενη από τον νόμο 2121/1993 και την Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης, κυρωμένη από τον νόμο 100/1975.

Α Ν Α Γ Ν Ω Σ Τ Η Ρ Ι Ο

Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2012

ΟΙ «ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΕΣ» ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΥΓΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΜΕ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΚΡΟΑΤΗ γράφει η ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ  

Κάθε φορά που επισκεπτόμαστε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχουμε την αίσθηση ότι βρισκόμαστε σε μιαν άλλη Ελλάδα. Την Ελλάδα των ονείρων μας, του πολιτισμού, της συνέπειας, της έρευνας, την Ελλάδα των σπουδαίων επιστημόνων και των μεγάλων δημιουργών. Τούτο οφείλεται στους σημαντικούς ανθρώπους που πλαισιώνουν το Μουσείο, ψυχή του οποίου είναι ο Διευθυντής του, διακεκριμένος  Καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης.


Είναι πλέον παράδοση το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης  να οργανώνει εκθέσεις μεγάλου ενδιαφέροντος, υψηλής αισθητικής και σπάνιας αρτιότητας! Και η έκθεση «Οι Πριγκίπισσες της Μεσογείου στην Αυγή της Ιστορίας», που εγκαινιάστηκε στις 13 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει ώς τις 10 Απριλίου του 2013, ανήκει στην ίδια κατηγορία και  αντικατοπτρίζει τα υψηλά ιδανικά των δημιουργών της.

Εμπνευστής της έκθεσης ο Διευθυντής του Μουσείου, αναδεικνύει, με τη συνεργάτιδά του Δρ Μιμίκα Γιαννοπούλου, Αρχαιολόγο, τη μορφή τής Γυναίκας μέσα από επιλεγμένα ταφικά σύνολα του 10ου έως και του 6ου  αιώνα π.Χ. από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία.

Ο όρος «Πριγκίπισσες», όπως λέει ο Καθηγητής, προέρχεται από τη Λατινική λέξη Princeps και χρησιμοποιείται στην έκθεση, με την έννοια του πρώτου σε μια κοινωνία. Και έτσι στην έκθεση έχουμε τις αρχόντισσες, τις πλούσιες και όχι τις δούλες ή τις σκλάβες, γιατί για τις πρώτες υπάρχει πληθώρα  πληροφοριών από την ποικιλία και την ποιότητα των υλικών ευρημάτων.

Πάνω από 500 αρχαία αντικείμενα από τα 24 ταφικά σύνολα γυναικών, δίδουν στοιχεία, μεσ’ από τα φυσικά κατάλοιπά τους για τις συνήθειες, τη διαβίωση και σε συνδυασμό με τα κτερίσματα, τα ενδύματα, τα κοσμήματα, το είδος και τον τρόπο ταφής τους, η αρχαιολογική έρευνα, μπόρεσε, ανασηκώνοντας το παραπέτασμα του χρόνου, να ανασυνθέσει, έστω και αμυδρά, τη μορφή  των «Πριγκιπισσών».

Η σκηνογραφική αποτύπωση και η σχεδιαστική αναπαράσταση των νεκρών γυναικών, φέροντας όλη την εξάρτησή τους και πλαισιωμένες από τα κτερίσματά τους, συμβάλλει στη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας εναρμονισμένης με τον κόσμο των γυναικών, που μαρτυρούν ύστερα από χιλιάδες χρόνια την ιστορία τους και φέρνουν στο φως  την πραγματικότητα του παρελθόντος.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεωγραφικό τοπίο από την ανατολική και κεντρική Μεσόγειο [Κύπρο, Ελλάδα, Ιταλία] για τη μεγάλη ποικιλία στο πολιτικό, οικονομικό-εμπορικό, πολιτισμικό και ιδεολογικό πεδίο. Περικλείει τα Πρωτογεωμετρικά, Γεωμετρικά και Αρχαϊκά χρόνια.

Ο Καθηγητής σε μια προσπάθεια ανάγνωσης της Ιστορίας όχι από την πλευρά των ανδρών [βασιλέων, πριγκίπων, πολεμιστών, εμπόρων], αλλά των γυναικών, ανέδειξε το ρόλο τους, κυρίως ως φορέων πολιτισμικών στοιχείων σε μια κοινωνία. Η αισθητική των γυναικών, οι επιλογές, ο τρόπος διαβίωσης, οι καθημερινές συνήθειες κλπ. προβάλλονται τόσο μέσα από την έκθεση όσο και από τις σελίδες  του άρτιου, τρίγλωσσου [Ελληνικά, Ιταλικά, Αγγλικά] καταλόγου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Στη συγκλονιστική ξενάγησή του ο Καθηγητή κύριος Νικόλαος Σταμπολίδης  παρουσίασε ολοζώντανες τις μοναδικές μορφές της Αρχαιότητας, όπως την «Αρχόντισσα από το Λευκαντί»,την «Εύπορη Αθηναία» από την Αρχαία Αγορά, τις «Πριγκίπισσες της Οινωτίας» τη «Μικρή Πριγκίπισσα», τις «Αριστοκράτισσες - Ιέρειες» από την Ελεύθερνα, τις «Ετρούσκες Πριγκίπισσες» από την περιοχή της Τοσκάνης, την «Ιέρεια της Σίδνου» και τη «Δέσποινα των Αιγών» για να αναφέρουμε μερικές μόνο από τις πρωταγωνίστριες της σημαντικής αυτής έκθεσης.

Τα αντικείμενα της Έκθεσης, δείγματα  της υψηλής τέχνης,  του πλούτου, της δόξας, των ιδεών και πίστεων του γυναικείου κόσμου στην αυγή της Ιστορίας, αποτελούνται από χάλκινα, φαγεντιανά, γυάλινα αγγεία, πήλινα και χάλκινα σκεύη, ελεφαντοστέινα ειδώλια, αλλά και κοσμήματα: ζώνες, περικάρπια, περιβραχιόνια, σκουλαρίκια, δαχτυλίδια, σφηκωτήρες για τα μαλλιά, περιδέραια, χάντρες από ημιπολύτιμους λίθους, ακόμα και χρυσές μάσκες που κάλυπταν το πρόσωπο και επιστήθια κοσμήματα. Από δε την ταφή στο Verruchio της Ιταλίας παρουσιάζεται για πρώτη φορά ο περίφημος ξύλινος θρόνος της «Μικρής Νεκρής Πριγκίπισσας» μαζί με τα ξύλινα έπιπλά της.   Καθώς επίσης τα μοναδικά κοσμήματα της Πικηνής Βασίλισσας Sirolo-Numana. 


Η εν λόγω έκθεση που  τελεί υπό την  αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Καρόλου Παπούλια και της Α. Ε. του Προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας κυρίου Giorgio Napolitano, με την πρωτοτυπία της σύλληψής της και το άψογο της παρουσίασής της εκτός από τις ανεκτίμητες πληροφορίες που παρέχει ακόμα και στον πιο απαιτητικό επισκέπτη  για μια τόσο μακρινή εποχή, του δίνει τη δυνατότητα μέσα από νοερό ταξίδι στο παρελθόν αυτό, μαγεμένος να διαπιστώσει πως η φύση του ανθρώπου δεν έχει αλλάξει από τότε και πολύ. Για το λόγο αυτό και φρονούμε πως όλοι θα πρέπει να επισκεφτούν ώς τις 10 Απριλίου του 2013 την έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, για να χαρούν και να μάθουν όπως κι εμείς! 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails

Google+ Followers

Follow by Email