© ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή οποιωνδήποτε στοιχείων ή σημείων του e-περιοδικού μας, χωρίς γραπτή άδεια του υπεύθυνου π. Παναγιώτη Καποδίστρια (pakapodistrias@gmail.com), καθώς αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία, προστατευόμενη από τον νόμο 2121/1993 και την Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης, κυρωμένη από τον νόμο 100/1975.

Α Ν Α Γ Ν Ω Σ Τ Η Ρ Ι Ο

Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου 2010

Στην εποχή των εσπεριδοειδών


Μετά τη βροχή. Ζωγραφική Θεόδωρου Αντωνιάδη, 1985
Γράφει ο Παύλος Φουρνογεράκης

Θαμπός Δεκέμβρης, ατέλειωτης ομίχλης διάδοχος, από τα χρυσά στάχυα του καλοκαιριού και τα χρυσάνθεμα του Φθινοπώρου, στα χρυσά μήλα των Εσπεριδοειδών, τους καρπούς των εσπεριδοειδών, στολίδια κρεμασμένα στις λεμονοπορτοκαλιές του χειμώνα. Οι Εσπερίδες, οι μυθικές νύμφες φύλαγαν στον κήπο των Θεών μαζί με το δράκοντα Λάδωνα τα μήλα τους, τα μήλα που έφερε στον Ευρυσθέα ο Ηρακλής πραγματοποιώντας τον ενδέκατο μύθο του…

Τα μήλα των εσπερίδων όμως δεν μπορούν τα ταυτιστούν με τα ξινά. Ο Θεόφραστος περιγράφει για πρώτη φορά εσπεριδοειδές, πιθανώς το κίτρο, αναφερόμενος σε δέντρο καλλιεργούμενο στην Περσία, με καρπό το «μήλον το μηδικόν ή το περσικόν. Η εισαγωγή του στην Ελλάδα έγινε από την Ανατολή το 19ο αιώνα και για πρώτη φορά ο όρος «εσπεριδοειδή» περνά στη γλώσσα μας το 1872.

Στιχουργοί και ποιητές εμπνεύστηκαν από τον κήπο των Εσπερίδων:

Ο Νίκος Γκάτσος στον κύκλο τραγουδιών «Της γης το χρυσάφι»:

Στην Αμοργό, στην Κίμωλο
Στη Νίο στη Σαντορίνη
Μου στέλνεις κιτρολέμονο
Σου στέλνω μανταρίνι

Ο ποιητής Κώστας Έλληνας θα γράψει το ποίημα «Οπώρες» σε κλίμα Καββαδία: Από τη σκούνα που άραξε στο πόρτο, οι ναύτες να ξεφορτώνουν» κοφίνια γλυκοπώρες, λεμόνια, μανταρίνια, πορτοκάλια» και τα κορίτσια του αγοραίου έρωτα πλησιάζουν για να αγοράσουν:

Φτάνουν η Μάριον,
Η Ζαζά κ η Λίνα
Και γλυκογνέφουν-
Γύρου α χαμίνια
Σάπιες οπώρες γλείφουν
Από την πείνα
Κι οι ναύτες κουβαλούν
Και βαργιαστένουν
-τη δύναμη έχουν δώσει
Στα κοφίνια
Μα την ψυχή, στις κόρες
Που προσμένουν

Τα σφαιρικά και ελλειπτικά σχήματα των καρπών με τις χρυσές ανταύγειες και τους λευκοπράσινους χρωματισμούς υποβάλλουν μια αισθησιακή διάθεση παραπέμποντας σε ερωτικούς συμβολισμούς. Θέαμα που κι ο Ανδρέας Εμπειρίκος φαίνεται να αδημονεί:

Κοντά-κοντά στην εσπεριδοειδή βραδιά
Δεσπόζουν
Τα υπερήφανα μανάρια.
Ξεκουμπώνουν και ξεκουμπώνουν
Το βελουδένιο θησαυρό
Της ζώνης τους


Καλό αισθησιακό Χειμώνα
στον κήπο των Εσπερίδων

Παύλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails

Google+ Followers

Follow by Email